Slimme strategie of buikgevoel?
Smolders scoort met verkiezingscampagne
Oud-topsporter, ondernemer, ex-chauffeur van wijlen Pim Foruyn en sinds kort winnaar van vijf zetels in de gemeenteraad van Tilburg. Hans Smolders heeft het goed gedaan bij de raadsverkiezingen. Hij had met de Lijst Smolders Tilburg (LST) de hoogste verkiezingsscore in de nieuwbouwwijk Reeshof. En ook in andere delen van de stad wist hij veel kiezers voor zich te winnen. Met een waar ‘Smolders offensief’ voerde de partij campagne. De affiches waren niet uit het straatbeeld weg te denken. Maar ook in krant en op tv wist hij elke keer weer de gemoederen flik bezig te houden. Lag er een uitgedachte PR campagne aan ten grondslag of was het de waan van de dag?
“Ik denk dat we wel kunnen stellen dat we effectief campagne hebben gevoerd”, gaat Smolders van start. “Low budget welteverstaan. Toch hebben we een groot deel van Tilburg weten aan te spreken. De basis van dat succes is in de eerste plaats te vinden in heel erg hard werken. Ik ben een sterk iemand. Wist van tevoren dat ik moest knokken tot 7 maart. Die knokkersmentaliteit is terug te voeren naar mijn jeugd. Toen ik 13 jaar was ben ik begonnen met ijshockey. Ik heb geleerd veel inzet aan de dag te leggen om mijn doel te bereiken, maar binnen afzienbare tijd had ik het geschopt tot het eerste van Tilburg Trappers, Jong Oranje en het Nederlands Team. Zonder die wilskracht had ik dat nooit gered. Die sportersmentaliteit heeft me gevormd.”
Campagne voeren
Smolders heeft posters laten maken, een website gebouwd, flyers en een verkiezingskrant verspreid. Weinigen zal het dragende beeld van zijn campagne zijn ontgaan. “De posters hebben we op de beste plekken gehangen. Ik was overal als eerste bij. Dat je dan de mooiste plekken hebt is geen hogere wiskunde. Wil je resultaat boeken dan moet je vooral je gezond verstand gebruiken en over die winnaarsmentaliteit beschikken. Ik ben zelf ondernemer geweest en weet dat die eigenschappen het verschil maken, dus ook zo in de campagne. In de politiek slangenkuil werkt dat niet zo, naïef ben ik dus allerminst.” Naast de posters heeft Smolders een website gelanceerd. Met natuurlijk veel aandacht voor het partijprogramma. Maar ook met overzichten van krantenpublicaties en tv interviews. “In de laatste dagen voor de verkiezingen had ik zo’n 3.000 hits per dag. Ongelofelijk.”
Doelgroepbenadering
Lijst Smolders Tilburg heeft 2 x 10.000 flyers laten maken. “Daarmee gingen we dan niet op de Heuvel staan. Dat is sneu. En achterhaald. Daar zit toch helemaal niemand meer op te wachten. Mensen waarderen dat niet.” Smolders heeft twee doelgroepen geselecteerd. Ouderen en jongeren. “Die hebben we met flyers benaderd. Gewoon via de brievenbus. Heel gericht en met een boodschap op maat. Het verschil in aanspreken zit ‘m in details. Daar hebben we scherp op gelet. Titulatuur vind ik niet belangrijk. Maar ouderen spreekt het vaak wel aan. Daarom hebben we op de flyers voor ouderen onze professoren en ingenieurs met titel opgenomen. Het zijn details. Maar die zijn in dit soort campagnes wel van belang.”
Verkiezingskrant
De huis-aan-huis verkiezingskrant van Smolders is de trots van de campagne. Een full colour uitgave met daarin ruimte voor de belangrijkste punten van het partijprogramma. Met aandacht voor de kandidaten van de lijst en met achtergrondinformatie. En op de achterzijde een poster. Om voor het raam te hangen. “In een aantal weken is mijn gezicht veelvuldig in het straatbeeld terug te vinden geweest. En ook in de binnenstad ben ik niets te kort gekomen. Het ging zo goed dat zelfs winkeliers en kroegen de poster bij de entree ophingen. Geweldig.”
Buikgevoel
Smolders heeft zich niet bediend van communicatieadviseurs. “Ik heb het allemaal zelf bedacht en uitgevoerd. Dat geldt overigens ook voor de PR. We hebben veelvuldig de media gehaald, maar daar lag geen strategie aan ten grondslag. Ik heb de momenten niet uitgezocht. Noch de pers bewust benaderd om op bepaalde momenten publiciteit te scoren.” Smolders geeft aan dat het met publiciteit vooral gaat zoals het gaat. “Dat was zelfs bij Fortuyn zo. In de auto beslisten we gewoon à la minute samen op welke interviews we in zouden gaan. Dus ook op dat niveau gebeurt er veel op buikgevoel. Zonder allerlei ingewikkelde theorieën.” Smolders beaamt dat er wel sprake is geweest van het vliegwieleffect. “Op een gegeven moment was LST hot. Iedereen wilde me spreken. En altijd op momenten dat het eigenlijk niet uitkwam maar je er wel gehoor aan moest geven. Dat heb ik ook vrijwel altijd gedaan. Gelukkig heb ik geen uitglijders gemaakt. Tegenstanders gokken daar altijd op. Daar word je dan eindeloos aan herinnerd. Ik ben blij dat de publiciteit me vrijwel alleen goeds heeft gebracht.”
Fortuyn
Smolders en Fortuyn blijven onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Ik ben trots dat ik ben opgestaan voor Fortuyn in de tijd dat het nodig was. Ik heb veel van die man geleerd. Nu heb ik een eigen programma. Natuurlijk komen daar bepaalde standpunten van Fortuyn in terug. Maar uiteindelijk is LST een partij met een eigen programma volledig afgestemd op Tilburg en in dienst van de mensen die er wonen en werken. De politiek heeft het hier laten lopen. Het lijkt of niemand meer respect voor elkaar heeft. Mensen moeten gereset worden en weer leren om van de kleine dingen in het leven te genieten.”
Resultaat
Smolders heeft gescoord in Tilburg. Hij heeft vijf zetels behaald. Hij kijkt tevreden terug op de afgelopen maanden. “Rationeel ben ik erg tevreden met vijf zetels. Emotioneel niet. Ik had liever gehad dat de gevestigde orde niet om ons heen had gekund.” Smolders is wel 100% tevreden met zijn hele campagne.” Alle puzzelstukjes zijn in elkaar gevallen. En ik vind dat de raadsgriffie van de gemeente Tilburg ook een pluim verdient. Naast de eigen campagnes van de politieke partijen hebben zij ook alles op alles gezet om de opkomst te bevorderen in Tilburg. Maar Ik denk dat de LST voor de grootste opkomststijging heeft gezorgd. Dat durf ik best te stellen.”